sobota 29. října 2016

Michal Horáček: 1984

Magazín deníku Právo z 22.10.2016 přinesl velký rozhovor s Michalem Horáčkem, který se pravděpodobně bude v příštích volbách ucházet o prezidentský úřad. Rozhovor má osvětlit kandidátův život a jeho postoje. Mne v něm zaujala jistá životopisná zmínka.

Týká se let osmdesátých. Michal Horáček, ročník 1952, je podává takto:

Než mě poprvé v mých 34 letech zaměstnali v Mladém světě, dělal jsem dělnické profese. V redakci se mi zdálo, že kolegové pořád zasedají  na nějakých schůzích, já si myslel, že to bude časopis, kde se píše. Všichni byli svazáci, komunisti nebo aspoň v ROH. Já nebyl v ničem. V době, kdy oni na schůzích chválili Sovětský svaz a socialismus, jsem hrál karty a sázel na koně. Přišlo mi to lepší než s nimi zasedat.

V připojeném heslovitém životopise u rozhovoru je uvedeno toto:

V roce 1984 studoval v americké Minnesotě.

To mne samozřejmě okamžitě zaujalo. Hleďme, který občan ČSSR mohl v polovině 80. let jen tak studovat ve Spojených státech amerických, této baště imperialismu? Navíc takový podvratný, nepřizpůsobivý, ve vhodných organizacích neangažovaný živel? Copak takoví lidé mohli běžně vyjíždět na západ a užívat si tamějších akademických svobod? To je tedy opravdu zvláštní.

Wikipedie k této pozoruhodné životní etapě našeho prezidentského kandidáta uvádí:

Zájem o dostihy a studium chovu anglického plnokrevníka ho v polovině sedmdesátých let přivedly ke psaní pro zahraniční publikace; stal se korespondentem dostihových časopisů ve Velké Británii (British Racehorse), Austrálii (Racetrack) a v USA (Thoroughbred Record). Ocenění novinářskou cenou (1982) mu napomohlo k zisku stipendia na World Press Institute (Macalester College, St.Paul, Minnesota), které absolvoval v roce 1984.
V září 1981 ho Státní bezpečnost zaregistrovala jako kandidáta tajné spolupráce. Agentem se ale nestal a v dubnu 1984 jeho svazek Stb uložila do archivu.


Michal Horáček se o tom období rozhovořil ještě v závěru citovaného interview, a to takto:

Úplnou náhodou jsem se dostal do prostředí koňských dostihů a sázení. Všechno možné jsem o tom načetl, na zámku ve Slatiňanech jsem objevil hipologickou knihovnu hraběte Kinského, nastudoval jsem rodokmeny koní i dějiny dostihů. Naučil jsem se anglicky a stal se korespondentem předních dostihových časopisů po celém světě. V roce 1983 jsem o tom napsal knihu, která se jmenovala Království za koně, o historii dostihů a chovu anglického plnokrevníka. Šedesát tisíc výtisků se vyprodalo za tři dny. Udělal s dotisk a prodalo se dalších třicet tisíc. (...)

Tak kde jsou ty dělnické profese předcházející zaměstnání v Mladém světě, kde je image podvratného živlu z okraje společnosti? Najednou vidíme odborníka na dostihový sport, spisovatele, korespondenta zahraničních časopisů, studenta americké univerzity a také profesionálního hráče, který musel být s režimem alespoň v určité míře zadobře. Jinak by nemohl vydat knihu, publikovat v západním tisku a studovat v USA.
Tak se mi zdá, že tady něco nesouhlasí. A raději nedomýšlím co.

Vůbec nepochybuji o tom, že Michal Horáček je pracovitý, chytrý, schopný a nadaný člověk. Jenomže raději bych volila dva Zemany než jednoho Horáčka.
Nesnáším totiž tento druh pokrytectví, slizkou dvojí hru a dělání pitomců ze všech okolo.

Pozitivní na tom je, že prezidentská kampaň ještě ani nezačala a já už vím, koho nebudu volit.


66 komentářů:

  1. Životopis na webu MH uvádí o polovině 70. let: "Ačkoli je mu na několik let odebrán cestovní pas, posléze smí znovu cestovat - jeho sestra se mezitím legálně vdává do Francie a režim je helsinskými dohodami přinucen povolovat "návštěvy přímých příbuzných.""
    Předpokládám, že když už takto mohl na Západ, tak již soudruhům tolik nezáleželo na tom, jestli je u sestry ve Francii či studuje v USA. Jestli ho navíc vedli jako kandidáta tajné spolupráce (o čemž takto "vyhlédnutý" zpravidla nevěděl, ostatně jím byl i Václav Havel) mohli si říct, že kontakty jím v USA získané by se mohly hodit, pokud by se jim někdy v budoucnu upsal.

    Pokud jste nebyla veřejně známá, režimu otevřeně nepřátelská osobnost, nebo třeba "osmašedesátník" - vyloučený soudruh, kterého by ti normalizační chtěli trestat -, nebyl důvod, aby Vám nevyšla nepolitická publikace. Režim potřeboval lid zabavit, aby nerevoltoval. A za normalizace se hodně četlo - ve čtvrtky, kdy se nové knihy objevovaly na pultech prodejen, stávaly před knihkupectvími fronty. Autoři, kteří uměli čtivě psát, proto byli režimem žádaní, a vůbec nemuseli být pro soudruhy kdovíjak politicky spolehliví. (Chléb a hry! věděl Goebbels i Husák.)

    Publikace článků na dostihové téma v zahraničí? U Marxe Engelse, režim byl tomu jedině rád! Naprosto zoufale totiž potřeboval valuty, a kdokoli, kdo byl schopen je ze Západu dostat, byl pro režim užitečný. Honorář v nedostatkových dolarech připadl ČSSR a pan Horáček za tento svůj příspěvek socialistickému hospodářství obdržel bony, za které si mohl nakoupit v Tuzexu. (Takto Havel za své v zahraničí uváděné hry v Tuzexu k mercedesu přišel. Vnitřní nepřítel režimu č. 1!)
    A v neposlední řadě soudruzi byli rádi, že někomu z Československa vycházejí v západním tisku apolitické články. Trpěli totiž komplexem ze zaostávání. Články Michala Horáčka za ně na Západě prezentovaly: my nejsme zaostalá společnost, kde všichni nosí montérky a pracují za misku rýže. U nás se pracující mohou věnovat záležitostem dříve vyhrazeným pouze buržoazii - jako jsou dostihy. A že u nás není svoboda slova? Vždyť jeden z našich občanů - nekomunista - pravidelně píše do vašich novin a my mu to nezakazujeme.

    A tolerance režimu k jeho (a nejen k jeho) sázkaření. Z kraje pořadu 13. komnata o tom říká skoro přesně to, co můj otec o svém teologickém studiu organizovaném po celém Československu duem muklů padesátých let a objekty intenzivního zájmu StB let normalizačních - Zvěřinou a Mádrem.
    Horáček (jako by analogicky i za mého otce) říká: "No a jak se na to dívali jako policie a tak? Víte, předpokládám, že měli všude informátory, tak jako věděli, co se děje. A to, co věděli, že se děje, že to není nic protistátního. Tady se nekuli pikle. Tady se jenom sázeli peníze, tady bylo důležitý vědět, jestli vede Elita nebo Lakmus, a tady se nikdo nechystal nic svrhovat."
    Když navíc chodil sázet i šéf statistického úřadu, proč by režim proti tomuto dalšímu úniku do virtuálního světa (nebo třeba spolku probírajícího problematické aspekty encykliky Humanae Vitae) zasahoval? Normalizační StB šlo především o to, aby měla přehled o všem, co se v zemi děje, avšak v naprosté většině případů aktivně nezasahovala, byť to, co se dělo, často nebylo zcela v souladu s režimní ideologií. Estébáci znervózněli, až když měli pocit, že se někde něco - snad protirežimního - kuje bez jejich povědomí.

    V Praze také byly poměry o dost volnější než ve zbytku republiky. Navíc je pan Horáček člověk mimořádně inteligentní a houževnatý. S těmito vlastnostmi bylo možné si ve světě ovládaném často hloupými a neschopnými funkcionáři a úředníky vydobýt určitý prostor k životu, aniž by si člověk s režimem zadal.

    Vy , Christabel, s prominutím o životě v šedých a okrajových zónách normalizačního Československa víte kulový a svým jasným naznačováním, že pan Horáček s režimem na odsouzeníhodné úrovni typu spolupráce s StB kolaboroval, se dopouštíte docela obyčejné pomluvy.

    Jan Valtr

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale no tak. Oni ti estébáci taky občas potřebovali bony, že?
      Názor (tvrzení jsem nezaznamenal), že se ten starý vekslák zapletl, je v tomto kontextu dost pochopitelný.
      Jinak je Horáček skvělej chlap. Postavit si na Bradym předvolební mítink a ještě si za to nechat zaplatit... řemeslo tedy nezapomněl.

      Vymazat
    2. Pane Valtre,
      děkuji za podrobné vysvětlení poměrů. Jsem přesvědčená, že z větší části to popisujete tak, jak to bylo.
      Pan Horáček bude jistě skvělý prezident. Ten vyjde naprosto s každou mocí, nemám o něj strach:-)

      Ale ten závěr, já že se dopouštím pomluvy? Já jsem napsala, že si o tom radši nic nemyslím. No jistě, něco si o tom myslet je trestné a něco si o tom nemyslet je taky trestné. To by nešlo, aby si někdo něco myslel o skvělém životopise našeho skvělého prezidentského kandidáta, že? Pomluva to je! To jste nějak ustřelil, ne?

      Mimochodem, já si ani nemyslím, že pan Horáček byl zrovna spolupracovníkem STB, víte?:-)

      Vymazat
    3. Gravere,
      nezapomněl:-)
      Gazdík se někde nechal slyšet, že tak přemýšleli, kdo by jim akci na Staroměstském náměstí produkoval, a napadl je Horáček:-) Tak určitě.

      Koukni na jeho životopisné údaje na Wiki. Ten pán byl snad u všeho...

      Vymazat
    4. Nemáte pravdu, pane Valtře. Já si tu dobu velmi živě pamatuji.
      Aby někdo mohl vycestovat do kapitalistické ciziny (což nebyla Jugoslávie), potřeboval k tomu výjezdní doložku, kterou policie udělila teprve po
      a) souhlasném vyjádření místní/uliční organizace KSČ
      b) souhlasném vyjádřední závodní organizace KSČ
      c) nezamítavém vyjádření kádrového a personálního oddělení zaměstnavatele
      d) schválení (!) zvláštním oddělením zaměstnavatele
      e) vydání devisového příslibu bankou (to odpadalo u těch, kdo měli SE SOUHLASEM STÁTU v zahraničí konto, a u těch, kdo měli devizové konto u SBČS).
      Dostat se na Západ bylo velmi, velmi obtížné. Nejrychlejší cestou bylo stát se řidičem kamionů, průvodcem ČEDOKu, Rekrey nebo CKM, nebo v 80. letech podepsat Prohlášení Charty 77 (akce Asanace).
      Vydávat vlastní knihy bylo tehdy velmi obtížné. A chtěl-li někdo vydat knihu na Západě, pak aby se vyhnul obvinění z trestného činu poškozování zájmů republiky v zahraničí potřeboval na to také dobré styky na nějakém ministerstvu, obvykle kultury, v případě "koňské problematiky" však na ministerstvu zemědělství.
      I v 80. letech to komunisti ještě drželi pevně v rukou. Teprve za Gorbačova to začalo polevovat - když si špičky StB a někteří členové KSČ a provedli analysu, z níž vyplývalo reálné "nebezpečí" konce východního bloku v důsledku situace v SSSR. A začali se připravovat na předání/převzetí moci.
      Milan

      Vymazat
    5. Milane,
      děkuji za doplňující komentář.
      Já se také domnívám, že vyjet studovat do USA v r. 1984 nebylo jednoduché.

      Jen upřesňuji, že M.Horáček tu knihu vydal zde v republice, na západě vydával - pokud tomu správně rozumím - články v časopisech. Ono je to až úsměvné, jak to prezentuje: naučil jsem se anglicky, naučil jsem se o koních a stal jsem se korespondentem zahraničních časopisů... :-) Jak jednoduché, šlo to úplně samo.
      (Tím nesnižuji jeho schopnosti, to už jsem psala, je rozhodně nadaný a velmi schopný.)

      Co mne ovšem zaráží je, že o tom napíšu a první komentář v diskusi mne nařkne z pomluvy. To je zajímavé.

      Vymazat
    6. Michal Horáček za svobodna Cimrman.....

      Vymazat
  2. Já proti němu nic nemám. Horáček má prostě duši hochštaplera, umí najít prachy a moc se s tím nesere. Proč ne. Jen jsem nepochopil, proč zrovna for prezident.
    Možná ho někdo vypustil jako pokusný balónek, možná je to jen jeho byznysplán... V každém případě je to umělé a nadesignované - není to žádná spontánní morální ikona. Ale když oni se jeho příznivci chovají de facto stejně, jako Zemanovi.
    A vůbec - nekverulujte, nebo dostanete Kohouta :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se třeba líbí některé jeho písňové texty.
      Taky nemůžu říct, že bych proti němu něco měla. Ale to není důvod volit ho prezidentem:-)

      A proč zrovna on prezidentem?
      Myslím, že je to celkem jednoduché: protože chce.
      Není to tak, že by k němu lidé vzhlíželi a prosili ho, aby šel kandidovat (spontánní morální ikona - přesně). On má tu ambici, má i peníze na kampaň a teď prostě ucítil příležitost svézt se na vhodné vlně protestů.
      Nehledám za tím nic jiného.

      Vymazat
    2. Což o to, stejnou motivaci má i Zeman...
      Ale že by opravdu chtěl být prezidentem? Takový inteligentní člověk :-)

      Vymazat
    3. Gravere, chce být prezidentem.
      Já si totiž dokonce matně (a zdroje nemám) pamatuju, že kdysi bylo jeho jméno spojeno s nějakou iniciativou za přímou volbu prezidenta; ještě dávno v dobách nepřímé volby. Tehdy jsem k tomu četla takový kousavý komentář, který na to upozorňoval: Michal Horáček organizuje petici a kdo bude pak tím prezidentem? On.

      Vymazat
    4. Jak jsem tak klikla, něco k tomu zde:
      http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/publ_izurnal/_zprava/63520

      Ale nemám teď už čas to pročítat. Hodinu, která v noci přibyla, jsem už asi vyplýtvala:-), takže pro teď mizím.

      Vymazat
    5. To dává smysl. On i Zeman hulákal, že bude kandidovat jen v případě přímé volby, aby měl mandát "od lidu". Inu, lhal, jako obvykle. Motivace byla jiná - věděl, že jen tak má šanci. Tristní důsledek přímé volby.

      Vymazat
    6. Inu, tak někdy chce, jindy zase ne...
      http://hlidacipes.org/textar-horacek-konecne-potvrdil-kandidaturu-na-prezidenta-zmapovali-jsme-jeho-plany-i-majetek/

      Vymazat
    7. Proč zrovna for prezident? Zkusím něco nadhodit. Má vilu na nádvoří před Starým židovským hřbitovem v Roudnici nad Labem. Hmm?

      Vymazat
    8. Podepisujte mi prosím komentáře.
      Ale tomuhle komentáři stejně nerozumím.

      Vymazat
  3. https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ji%C5%99%C3%AD_Brady&action=history&year=2016&month=-1&tagfilter=

    Pojem Jiří Brady v "kyberpostoru" neexistoval do 21. 10. 2016, 17:27

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podepisujte mi komentáře, prosím, alespoň nějakou zkratkou; jinak se diskuse obtížně vede.

      A tento komentář asi patřil pod minulý článek, týkající se oslav 28.října.

      Vymazat
  4. Pan Horáček se možná kdysi vsadil, že bude presidentem, a teď se snaží sázku vyhrát. To by odpovídalo jeho stylu.
    Protože je zvlášť vysoce inteligentní, postuje s rozmyslem a rozvahou s dobrou kalkulací odezvy jednotlivých politických hybatelů.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Á, to je dobrá teorie:-)
      Sázka o prezidentský úřad, to tu ještě nebylo.
      A pak by se o tom dala napsat kniha.

      Vymazat
  5. V povídce "Menší zlo" od Sapkovského řeší Zaklínač, jestli má vyvolat boj s bandou hrdlořezů, nebo nechat vyvraždit městečko, aby Renfri dosáhla své pomsty za spáchané zlo na její osobě.
    Volby jsou ve většině případů rozhodováním o menším zlu. Ve srovnání se Zemanrm a jeho velkovezíry je menším zlem i vrah Kájínek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. lado,
      je smutné, že volby jsou v posledních časech skoro vždycky jen volbou menšího zla. Málokdy volím někoho s nadšením.

      Kajínek by možná lepší než MZ byl, to nevím.
      Ale stále si nemyslím, že by byl lepší Michal Horáček. Jsem ale zvědavá, co přinese kampaň...

      Vymazat
    2. Nedávno jsem četla citát kohosi z USA, že by dal přednost vládě prvních 200 lidí z telefonního seznamu než vládě 200 profesorů z Harvardu. A docela o tom musím přemýšlet. Možná s tím i souhlasím:-)

      Vymazat
    3. Chris, to jsou samozřejmě oblíbené, nicméně kecy. Podstata tohoto názoru spočívá v domněnce, že 200 obyčejných lidí rozumí potřebám občanů mnohem lépe, než často fantasmagorické představy představitelů společenských věd. Nicméně správně otázka zní, jestli dokáže 200 amatérů lépe řídit podnik, než 200 profesionálů a tady je odpověď vcelku jasná. Stačí si položit otázku: "Kolik filozofů je potřeba ke stavbě atomové ponorky?"

      Vymazat
    4. Vlado,
      ale ono opravdu 200 obyčejných lidí rozumí potřebám obyčejných lidí lépe, než 200 profesorů. Ti profesoři rozumí potřebám profesorů a nadto si myslí, že rozumí potřebám obyčejných lidí - jenže co když to tak není?

      Vy argumentujete tak, jako by stát byl firma. Jenže stát není firma, protože cílem firmy je maximalizace zisku, ale cílem státu musí být něco jiného. Snahy řídit stát pomocí odborníků opakovaně selhávají. Podívejte se na ministra dopravy Ťoka - to je odborník na dopravu a dopravní stavby. A projevuje se to snad nějak pozitivně na dopravní situaci v ČR? Budeme rádi, pokud uškodí dopravě jenom trochu.

      Atomovou ponorku filosofové nepostaví, ale ani ti, kdo ji postaví, nejsou automaticky kvalifikováni pro řízení společnosti.
      Žádní "profesionálové" na obor řízení státu nejsou k dispozici a je to dobře. Resp. v některých zemích možná k dispozici jsou, mají na to speciální školy, třeba ve Francii je taková škola - ale tam to vypadá mnohem hůř než zde, možná právě proto, že tam řídí stát tyto elity z elitních škol. Myslíte, že kdyby tam řídilo stát 200 náhodných občanů z telefonního seznamu, tak situace dojde tam, kam došla?

      Vymazat
    5. Jak je to s porozuměním "obyčejným" lidem, to docela dobře, byť značně rozčileně, řekla paní JUDr. Samková:
      "Došlo k velmi zajímavému jevu, kdy se de facto spojila protikomunistická bývalá elita, tedy bývalí disidenti a bývalí mocipáni spojení s komunistickým režimem a ti vytvořili jednu skupinu. Na druhé straně pak stojí „obyčejní“ lidé s určitou částí té skupiny lidí, které se říkávalo „pracující inteligence“, které je blbé stát na té opačné straně. Toto rozdělení národa je podle mého názoru větší než v dobách tzv. komunistického režimu. Pokud vezmeme jen ty roky po roce 1968, tak personálně byly osoby, které byly součástí vládnoucí komunistické vrstvy, vždy nějak propojeny s „obyčejným“ lidem. V rodinách někdo holt byl v partaji a někdo ne, a když šlo o věci na osobní úrovni, tak i ti členové partaje projevovali těm nepartajníkům jakousi solidaritu. I s tím nejšílenějším partajním tajemníkem se obvykle šlo nakonec nějak domluvit. To dnes neexistuje. Společnost je rozdělená takovým způsobem, že současní mocipáni „prostým lidem“ pohrdají a považují jej za nesvéprávnou lůzu, kterou je dobré spoutat hypotékami, půjčkami, které se cpou každému na každém rohu, nesmyslnými nařízeními a omezením svobody včetně inherování do nejosobnější rodinné sféry. Zájem současných elit na kvalitě života „obyčejných lidí“ se kryje s mírou zájmu o výběr daní. Kdyby lidé ty daně neplatili, tak mám dojem, že vládnoucí elitě by to bylo úplně jedno, kdyby tito lidé umřeli v příkopech podél silnic. Ono se to ostatně už fakticky děje: lidé nemocní, kteří byli zázračně uzdraveni zásahem ministra Drábka, důchodci, děti, lidé na podporách, u těch všech se situace stále zhoršuje. Neplatíš daně? Chcípni! „Prostý lid“ toto samozřejmě buď vědomě, nebo podvědomě vnímá a vládnoucí elity, včetně tzv. kulturní fronty skutečně z duše nenávidí. Podle mého názoru víc, než kdy nenáviděli komunisty."
      Milan

      Vymazat
    6. Milane,
      když já si od různých vyjádření dr. Samkové udržuji distanc, protože za tím zase vidím nějakou předvolební kampaň, nemůžu si pomoci.
      Navíc nerozumím, co myslím tím, že se disidenti spojili s bývalými mocipány - to nějak nevím, koho má na mysli.
      Na mne je to příliš zevšeobecňující vyjádření; nemyslím, že by bylo trefné.

      Vymazat
  6. Chris, jak to dopadá, když řídí stát obyčejní lidé je v poslední době přesvědčivě vidět na příkladu Venezuely. U nás komunisti vyhazovali odborníky a dosazovali si tam své obyčejné lidi. Všude tam, kde začnou stát řídit náhodně vybraní obyčejní lidé to dopadne tak, že se na Saharu musí začít dovážet písek. V každém oboru vznikají profesionální struktury, které oboru rozumějí, které obor živí a také ho mimo jiné dovedou řídit. Politika není výjimkou. Když dáte moc obyčejným lidem, tak to zákonitě skončí katastrofou, protože moc korumpuje. Jak říká ruské přísloví: "Nejhorší je nový gubernátor, protože ten si ještě nestačil nakrást."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlado,
      s tou mocí je problém v tom, že ona korumpuje - a to každého. Korumpuje obyčejné lidi, korumpuje miliardáře, korumpuje odborníky. To je její vlastnost.
      (Připadá mi třeba trochu zvláštní, když lidé vyčítají třeba V.Havlovi, že příliš propadl moci. Jak by jí mohl nepropadnout, po takové době? Každý by jí propadl. I ti kritikové. A to si ještě myslím, že on proti tomu byl dost imunní, protože měl hodně hluboké sklony k sebereflexi, což vidím z jeho textů. Ale to už jsem OT.)

      Mechanismus, jak vybrat vhodné lidi, kteří budou odpovědně řídit společnost, a nepropadnou jí, podle mne vůbec neexistuje. Volby a hlavně jejich pravidelné opakování je pořád ještě to nejlepší, co máme k dispozici.
      Cesta vede jen přes kultivaci společnosti - když budeme my všichni lepší, tak budou lepší i ti, které mezi sebou vybereme k řízení společnosti.

      Vymazat
  7. Chris, promin, ale nemohu souhlasit - uz je proto, ze "pokrytectvim slizkou hrou a delanim pitomcu ze vsech okolo" operuje i MZ... Troufam si tvrdit, ze MH umi priznat chybu, paklize ji udela (a paklize si ji nekdo vsimne - tak to asi dela drtiva vetsina lidi, ze?)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď ještě aby si uměl a chtěl přiznat, že ji udělal.
      Ono vcelku není podstatné, jestli umí nebo neumí. Podstatné je, že mu k tomu jeho charakter v kombinaci s jeho funkcí nedává důvod. Proč by něco přiznával, když nemusí. Ať udělá cokoliv, projde mu to. A pokud se to někomu nelíbí, je kavárník a vysmějeme se mu.

      Vymazat
    2. TT,
      já si nejsem jistá, že to, co vyčítáš současnému prezidentovi, je to samé, co já cítím u M.Horáčka.
      M.Zeman má jistě hodně špatných vlastností, ale řekla bych, že dvojí hru nehraje. Naopak, každý dost přesně ví, co si o něm MZ myslí a jestli k němu cítí sympatie, nebo ne.

      Jestli M.Horáček umí přiznat chybu, to nevím, neslyšela jsem ho myslím na toto téma mluvit.
      Ono se mi to dost těžko vysvětluje, co mi na něm vadí, nemám pro to pojmenování - ale to je tím, že já takové věci neumím pojmenovat ani definovat. Ale vadí mi to, velice moc.

      ***
      Připomněla jsem si jednu takovou záležitost z doby studentského života. Moje milá spolubydlící chodila s klukem, kterého jsem absolutně nemohla vystát. Takovou averzi jsem snad nikdy k nikomu necítila. Přitom to bylo dost nepochopitelné, choval se celkem standardně, k ní se měl hezky... já jsem ho nesnášela. Nemohla jsem vydržet v jeho přítomnosti. Pamatuji si, jak jsem chodila ke klukům naproti, když u nás byl, a seděla radši tam, nebo tam i spala.
      No, rok se s rokem sešel, my ukončili studium a najednou mi bývalá spolubydlící volala - z jejího kluka se vyklubal křivák, že mu rovno nebylo, ani jsem nemohla uvěřit tomu, co prováděl.
      Ale kdyby po mně někdo tehdy, když jsme studovali, chtěl vysvětlení, PROČ ho nemůžu vystát a CO mi na něm vadí, nebyla bych schopná ho podat.

      Vymazat
    3. Gravere,
      tak to je fakt, MZ je prezident a dokud se chová v mezích, které mu Ústava (a určité zvyklosti) vytyčují, tak se nemusí nikomu zodpovídat.
      Mně třeba hodně vadí, jakými lidmi se obklopuje, spíš to ani nechápu, když vidím ty hradní existence, ale je to jeho volba, asi k tomu má nějaký důvod.

      Vymazat
    4. TT: zcela nezaujatě a nestranně k oběma osobám připomínám, že MZ o svých omylech (chybách) napsal celou knížku. Od MH jsem neslyšel (nečetl) žádné přiznání nějaké chyby.
      Milan

      Vymazat
    5. To je fakt, ta jeho kniha se myslím jmenuje "Jak jsem se v politice mýlil".
      Ale to by asi nebyl MZ, kdyby ty omyly nevyložil aspoň trochu v neprospěch svých oponentů a protivníků, myslím si:-)

      Vymazat
  8. Maně si vzpomínám, jak před pár lety Michal Horáček básnil v Magazínu MFD o svém vztahu k manželce Rut.
    Že jako je to krásné, když dva lidé mají společné dlouholeté vzpomínky, že fysická krása je věc pomíjivá a jemu že jde hlavně o to nitro a takové ty plky. Přišlo mi to tehdy až přehnaně servilní. A ejhle, najednou se objevila mladá slečna, a všechno bylo jinak :-)
    Voloďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voloďo,
      to je druhá záležitost, která se mi u toho citovaného rozhovoru velmi nelíbila. Jenom se mi to nevešlo do článku.

      Totiž, redaktor se ptal na bývalou manželku, ještě to tak nějak hloupě formuloval (ve stylu "čtenářky zralého věku se možná pozastaví nad tím, že jste se po 33 letech manželství rozvedl a máte dítě se ženou mnohem mladší..." - no já jsem taky čtenářka zralého věku, taky jsem se nad tím pozastavila) a M.Horáček odpověděl něco v tom smyslu: ona má právo si uspořádat život po svém.

      Ta odpověď byla až nehorázná, protože předtím popisoval, jak byl někdy nahoře a někdy dole, určitě to s ním neměla lehké a tak je skutečně "uvěřitelné", že si po 33 letech vzpomněla, že ji to s ním vlastně nebaví.
      A taky říkal, že do toho nikomu nic není, ale já si myslím, že pokud bude kandidovat na prezidenta, tak to tak úplně není.

      Vymazat
  9. Tak už to oficiálně oznámil a začal sbírat podpisy. Dostanu-li se k nějakému podpisovému místu, bez zaváhání mu to podepíšu. Čím více kandidátů v prvním kole, tím větší šance na rozumný výběr v kole druhém.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      pamatuji si, že jste psal už při minulé volbě, že to jste ochoten podepsat každému, kdo sbírá podpisy, čistě v zájmu pestřejší nabídky kandidátů.
      Já ale nevím, zda to u sebe takto uplatňovat. Obecně nerada podepisuji jakékoliv petice, programově se tomu vyhýbám. Mám pocit, že můj podpis i na tom archu k prezidentské volbě je vyjádřením nějakého postoje. Takže nevím, jestli bych to podepsala úplně každému.

      No, zrovna M.Horáček určitě nebude mít se zajištěním potřebného počtu podpisů problém, tak u něj to řešit nemusím.
      Ale začíná s tím nějak brzy, zdá se mi.

      Vymazat
    2. Ono je to totiž docela důležité, kdo všechno bude v prvním kole kandidovat.
      Zájmem pana Horáčka jistě je, aby kandidoval i Škromach, Paroubek a podobní lidé, kteří by Zemanovi v případě jeho kandidatury sebrali tolik hlasů, že by se třeba nedostal do druhého kola. Naopak by měl velmi bránit kandidatuře např. Pospíšila nebo Švejnara, kteří by odebrali v prvním kole hlasy jemu, takže by se do druhého kola nemusel dostat on. Jenomže to je věc zákulisních intrik a jednání a vydírání a nebídek... a o těch se nedozvíme.
      Milan

      Vymazat
    3. Milane,
      ohledně té volební matematiky máte pravdu, ale musím podotknout, že podle mne variantu, kdy Miloš Zeman kandiduje a přitom se nedostane do druhého kola, můžeme předem vyloučit.
      Vzhledem ke stabilní důvěře, které požívá, nepředpokládám, že by k tomu došlo. Zda je ta důvěra dost vysoká na prezidenta, o tom můžeme diskutovat, ale určitě je dost vysoká na prezidentského kandidáta a jistě bude přetavena v postup do druhého kola.

      Vymazat
    4. Ohledně toho zákulisního jednání si dovedu představit, že by to mohlo být aktuální ve vztahu k osobě bývalého prezidenta V.Klause.

      Mimochodem, teď jsem někde četla velmi zajímavou úvahu, jak moc Zemanovi chybí Šlouf - velmistr kuloárního vyjednávání.

      Vymazat
  10. Tak sem ještě doplním odkaz na zprávu:
    https://www.novinky.cz/domaci/419483-horacek-oficialne-oznamil-ze-se-bude-uchazet-o-post-prezidenta.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Než to z internetu zmizí, je třeba podívat se na články o něm z doby, kdy možnost jeho kandidatur ještě veřejně nezazněla. Např.:
      http://g.cz/5-duvodu-proc-je-michal-horacek-kycar#
      http://www.paratdnes.cz/2016/06/Nemel-by-se-Michal-Horacek-vyjadrit-k-temto-materialum.html
      http://www.ahaonline.cz/clanek/zhave-drby/93494/manzelka-michala-horacka-jak-se-zije-s-o-26-let-starsim-miliardarem.html
      Nemyslím, že by to nechal mazat on sám, ale jistě se brzy najdou fanatičtí přívrženci, kteří se o to postarají z vlastní inciativy.
      Milan

      Vymazat
    2. Milane,
      děkuji za odkazy, podívám se na ně večer.

      V souvislosti s Vaším komentářem mi ovšem vyvstala jiná otázka: může mít pan Horáček fanatické přívržence?
      Teoreticky jistě ano, ale prakticky?

      Přívržence, které můžeme označit za fanatické, měl třeba Václav Klaus, jistě je má i Miloš Zeman, měl je Karel Schwarzenberg, ale nějak nevím, zda je bude mít pan Horáček?

      Vymazat
    3. Přečetla jsem si článek z odkazu "5 důvodů, proč je Michal Horáček kýčař".
      S podstatou se celkem dá i souhlasit, ale přijde mi to už hodně útočné a trochu nespravedlivé. Napsat kvalitní text není legrace a třeba Horáčkovy texty pro Hana Hegerovou nejsou špatné (ačkoliv srovnání s Pavlem Koptou to asi nesnese, jenomže v tom neobstojí nikdo). Postupem doby jeho texty možná méně či více degenerují do užvaněnosti a laciných mouder, s tím bych souhlasila, ale že texty psát umí, to bych mu neupírala.
      Ale pravda je, že on podle mne neudrží své ego na uzdě, to je mnohem větší komplikace než trocha kýče:-)

      Vymazat
    4. A teď už tu máme celý volební program:
      http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/428312/co-slibuje-horacek-na-hrade-zname-program-muze-ktery-chce-stridat-zemana.html?kapitola=related
      Vzhledem k tomu, že vyjma zahraničních smluv nic z uváděného není v kompetenci presidenta republiky, si myslím, že by si pan Horáček měl založit politickou stranu. Protože jako president takovýto program prostě nemůže prosazovat.
      Ale aspoň se vyjádřil, co by se mu líbilo.
      Milan

      Vymazat
    5. Milane,
      včera jsem ho slyšela mluvit v TV pořadu Události, komentáře a musím říct, že to nebylo úplně špatné.
      Říkal cosi, že prezident toho moc ovlivnit nemůže, ale může vnášet do veřejné diskuse poměrně silný hlas.
      Ohledně programu se příliš nevyjadřoval.

      S tou politickou stranou by to mělo asi logiku, jenže to je moc práce, výsledky velmi nejisté a navíc závislé na dalších lidech,které musí sehnat, získat, oslovit, přesvědčit, aby šli s ním kandidovat. Zatímco prezidentskou kampaň si může dělat jako one man show.

      Vymazat
    6. No a hlavně na založení politické strany se osobní sázky asi moc nedělají.
      (Mně to prostě zatím pořád vychází na tu sázku jako důvod kandidatury.)
      Milan

      Vymazat
  11. Pozorně sleduji jednotlivé komentáře k Vašemu článku, zvláště úsměvným bylo "obvinění z pomluvy", které vůči Vám vznesl jeden z účastníků této v mnohém zajímavé diskuze. Jinak k tématu: Michal Horáček je bezpochyby velmi zajímavou a také úspěšnou osobností, ale souhlasím, že coby prezidentský kandidát pravděpodobně nebude úspěšný. Ostatně jeho vystupování - alespoň dle mého - působí poněkud populisticky (nepřirozeně).

    Jan K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jene,
      ano, hodnotím MH podobně. Zajímavý je, má opravdu nadání a schopnosti... ale pro prezidentský úřad je potřeba také něco jiného. A pro jeho získání v přímé volbě už tuplem.

      Za diskusi jsem také ráda, protože článek je mimo jiné odrazem mého zvyku "když jsem z něčeho rozpačitá, tak trochu nevím, co si o tom myslet, nebo nevím, zda mé dojmy nejsou úplně mimo, napíšu o tom a ono z té diskuse něco vyplyne".

      Tedy, zatím to takto dělat můžu, doufám, že i v budoucnu.

      Vymazat
  12. "Svět nepatřil nikomu kdo nebyl hráč"... stojí v údajně nejoblíbenějším Horáčkově textu. Nechápu jeho motivace, musí si přece uvědomovat, že v téhle špinavé hře nelze zvítězit čistými prostředky. Zeman se může v současné době porazit jedině sám, našlápnuto má celkem obstojně. Ale je to prototyp inteligentního padoucha, takže se obávám, že umře na Hradě a bude mít státní pohřeb.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teo,
      to jsem si už kolikrát říkala, že přijít teď pohřeb, budou se všichni předhánět v heslech jako státník, osobnost, respekt a v podobných frázích.

      Zeman má takový náskok, že by se asi musel hodně snažit, aby se porazil sám:-)

      K tomu textu, jako takového hráče já osobně vnímám třeba Trumpa. Ale odsud, zpovzdálí. Horáček podle mne nemá to potřebné charisma, nedávám mu moc šancí. Ale to jsem si myslela o ANO taky, že tenhle projekt posbírá maximálně pár procent...

      Vymazat
    2. Padouch ano, inteligenci už bohužel zabil. Nějakých 10 let nazpět kopal jinou ligu.
      S tím státním pohřbem je to pravděpodobné - pokud se dožije dalšího kola v aspoň trochu přijatelné kondici (což mu přeju), nějak už ho tam udrží a progregující marasmus prostě ustojí.
      Fanatičtí příznivci: jaký level? Obdobný, jako u MZ? Takové to "náš Míla to nandá každýmu"? Až tohle asi ne. Narazil jsem na tvrdé jádro jeho adorantů, ale vypadalo to jinak. Na fb lze najít skupiny Zemanových příznivců - pokud na to máte čas a apetit, zkuste si je najít a přečíst nějaké příspěvky v nich. Na tohle se Horáček nezmůže :-)

      Vymazat
    3. Takto to vidí ZemanOvečky:
      "Horáčkova familia se asi totálně posrala ....... :-D :-D raděj strčte hlavy do žumpy a ani nevylézejte ..... bývalý skořápkář, vekslák a spolupracovník STB má zálusk na hrad ... tak to už je fakt až hodně urážející pro normální lidi , jak takový póvl má odvahu vystoupit s kandidaturou na prezidenta naší země, to mě fakt hlava nebere !!!!!!!"

      Vymazat
    4. Gravere,
      když já stále ještě nemám Facebook.
      Možná ani o nic nepřicházím, zdá se:-?

      Jinak myslím, že v táboře každého z kandidátů se najdou totální vymaštěnci. Mne rozhodně samotná kandidatura kohokoliv určitě neurazí, maximálně dotyčného nebudu volit:-)

      Vymazat
    5. No, to byl jen takový exkurs do nitra Ovarissimových příznivců. Je to spíš takový nižší standard - totální vymaštěnci jsou ještě o kus jinde. Na Horáčka je ještě brzo, takže úvahy o tom, jestli má ve svém elektorátu obdobné týpky, bych odložil.
      Nakonec je to jedno - stejně budou dvě kola a pokud bude MZ kandidovat, nejspíš se do druhého dostane (vzhledem k slušně vybudované voličské základně si snad tentokrát aspoň odpustí ty prasárny), takže jde jen o to, kdo bude stát vedle něj. A tomu to tam lidi ze zoufalství budou házet, i kdyby to byl Aštar Šeran. A když to zase vyhraje Zeman, já jako monarchista maximálně nepřijdu o zdroj zábavy.

      Vymazat
  13. Tohle je jeden z důvodů, proč má MZ takové šance. Je to přece chlap, který říká, co si myslí a neschovává se za žádné fráze, že?
    http://echo24.cz/a/iNEVw/zeman-clintonova-neuspokojila-manzela-neuspokoji-ani-ameriku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jinak jen další důkaz jeho marasmu - už ani ty nejbanálnější dobytčiny nezvládá vymyslet sám (tuhle si půjčil od Trumpa).
      Koho chcete postavit proti voličům něčeho takového?

      Vymazat
    2. Gravere,
      já jsem to teď četla, ale není to nějak zkomolené? Podle všeho to MZ použil jako příklad urážky, kterou musí kandidáti na prezidenta snést.

      Vymazat
    3. "Výrokem prý chtěl ukázat, že v politice musí člověk čelit nejrůznějším urážkám."
      Bull's eye. Vždyť on to vlastně odsuzuje, že?

      Vymazat
    4. http://gravers.net/wp-content/uploads/IMG_20161104_184801.png

      Vymazat
    5. :-))
      Tak to nemá chybu. Z tohoto srovnání je naprosto zřejmé, koho volit.

      Vymazat
  14. Tím, koho by si pan Horáček vzal na Hrad, se pro mne stává nevolitelným:
    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Michal-Horacek-touzi-po-dceri-Petra-Uhla-a-Elisce-Wagnerove-461740
    Jsou to lidé, důsledků jejichž politické činnosti se děsím.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milane,
      tak Eliška Wagnerová mne neděsí vůbec, vždyť jsem si ji sama původně představovala v prezidentském úřadě. Líbila se mi docela dost její činnost na ÚS. Je pravda, že s tím, jak přešla do Senátu, už si nejsem tak jistá, není pro mne příliš čitelné co v Senátu dělá, málo to sleduji - a stranu, za kterou tam je, nevolím.
      Ale EW bych se nebála vůbec:-)

      No ovšem Saša Uhlová, tu bych raději držela od Hradu dále. Tedy jestli je to ta autorka z okruhu pisatelů Deníku Referendum, s nimi se opravdu názorově nepotkávám.

      Vymazat